- דיני חוזים
- מומחים לדין הזר
- ייפוי כוח מתמשך
- משפט מסחרי
- הדין האמריקאי
- דיני תעופה
- מטבעות דיגיטליים
- אשרות עבודה
- דיני עבודה
- תביעות ביטוח ונזקי רכוש
- פלילי
- מקרקעין ונדל"ן
- דיני צרכנות ותיירות
- קניין רוחני
- דיני משפחה
- דיני חברות
- הוצאה לפועל
- רשלנות רפואית
- נזקי גוף ותאונות
- תקשורת ואינטרנט
- מיסים
- תעבורה
- חוקתי ומנהלי
- גישור ובוררויות
- צבא ומשרד הבטחון
- ביטוח לאומי
- תמ"א 38
- פשיטת רגל
- תביעות ייצוגיות
- לשון הרע
- דיני ספורט
- אזרחויות ואשרות
- אזרחות זרה ודרכון זר
- ירושות וצוואות
- נוטריון
החלטה בתיק פמ"ר 5308-12-11
|
פ"ר בית המשפט לתעבורה ירושלים |
5308-12-11
16.7.2013 |
|
בפני : אברהם טננבוים |
|
| - נגד - | |
|---|---|
|
: מדינת ישראל |
: דוד נתן |
| החלטה | |
השאלה שלפנינו ופתרונה בקליפת אגוז
(תוקפה של שלילת משרד הרישוי על פי סעיף 56 לפקודה העוסק בנהג פרוע או מופרע)
סעיף 56 לפקודת התעבורה קובע כי רשות הרישוי מוסמכת לפסול רישיונם של נהגים אם משוכנעת היא שבדרך נהיגתם יש סכנה לציבור. מכוח סעיף זה תוקנה תקנה 212 לתקנות התעבורה הקובעת קריטריונים להיותו של נהג מסוכן, ואלו מבוססים בעיקר על הרשעותיו התעבורתיות הקודמות.
האם מוצדקים קריטריונים אלו? והאם ניתן להשתכנע כי מי שנופל לקריטריונים אלו מהווה סכנה לציבור? זוהי השאלה שלפנינו.
לטענת המשיב שהיה מיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית, התשובה שלילית. לגישת ההגנה, קריטריונים אלו נחקקו ללא היגיון, ללא מחשבה, ללא איסוף נתונים מדעיים/אובייקטיביים, ובשרירות לב של משרד הרישוי. חובה לבטלם ואי אפשר להתייחס אליהם. ממילא נופלת פסילתו של המשיב שלפני.
טענה זו של ההגנה מעוררת אהדה רבה בעיקר משום שאכן לא ברור על איזה בסיס מדעי נקבעו הקריטריונים. אולם לאחר ששקלתי הגעתי למסקנה כי אין ביכולתי לקבל את גרסת ההגנה משלוש סיבות עיקריות.
ראשית - טענותיה של ההגנה לגבי אופן תיקון התקנות טובים למעשה לרוב מעשי החקיקה של המשפט הפלילי והמשפט בכלל. עד כמה שלא ימצא חן הדבר בעינינו, זהו המצב. ממילא לא ניתן לבוא בטרוניא על דרך התקנת התקנות.
שנית - פסיקת בתי המשפט האחרים כולל בית המשפט העליון קבעה חזור ושנה כי התקנה חוקתית. ממילא גם אם טענות ההגנה לא נטענו במקרים אלו בצורה כה ברורה כמו לפני, יקשה לבטל את דעת עמיתי ובוודאי לא את הערכאות שמעלי.
שלישית - מהעובדות מסתבר כי יישומה של תקנה זו הוא במקרים נדירים. במקרים מעין אלו יש הליך ודרך לתקן את התוצאה על ידי בית המשפט לתעבורה. דרך תיקון זו מקהה את הקושי ביישום התקנה.
מכל שלוש הסיבות המצטברות האלו עולה כי אין מקום להורות על ביטול התקנות בתקיפה עקיפה כפי שמבקשת ההגנה. אולם אפשר לצמצם משמעותית את אורך הפסילה כפי שאכן החלטתי במקרה שלפני.
ומכאן נעבור לפירוט החלטתנו.
נהג פרוע או מופרע - התפתחות סעיף 56 לפקודת התעבורה ותקנותיו עד היום
סעיף 56 לפקודת התעבורה קובע כיום בהאי לישנא:
"הייתה רשות הרישוי משוכנעת, על פי ראיות שהובאו לפניה, כי בדרך נהיגתו של בעל רישיון נהיגה יש משום סכנה לעוברי דרך, או שבעל רישיון הנהיגה הוא פרוע או מופרע, רשאית היא, בהחלטה מנומקת ולאחר שניתנה לו הזדמנות להביא טענותיו לפניה, לפסלו מהחזיק ברישיון נהיגה."
משרד הרישוי לא עשה כל שימוש בסעיף זה עד לשנת 2008 שאז החל לעשות בו שימוש ופסל את רישיונם של נהגים לא מעטים. חלק מבתי המשפט פסלו פרקטיקה זו ובסופו של דבר פסל אותה בית המשפט העליון בעניין זינו בשל חוסר קריטריונים ברורים. בית המשפט העליון קבע כי מן הראוי שקריטריונים מעין אלו ייקבעו בחקיקה ראשית או לכל הפחות בתקנות.
ואכן משרד הרישוי הרים את הכפפה ותיקן את תקנה 212(ב) לתקנות כדלהלן:
212ב. (א) רשות הרישוי תפסול את רישיון הנהיגה של נהג שבדרך נהיגתו יש משום סכנה לעוברי דרך כאמור בסעיף 56 לפקודה, לחמש שנים, אם הורשע בכך שבמהלך 5 שנים רצופות שקדמו להחלטתה של רשות הרישוי ביצע אחד מאלה:
(1) 30 עבירות תעבורה, למעט עבירות חניה;
(2) חמש עבירות מהעבירות המנויות בסעיף 40א(א)(1) לפקודה או בתוספת העשירית לה.
התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות:| הודעה | Disclaimer |
|
באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי. האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר. |
|
